TULOSSA SEURAKUNTAVAALIT 2022
Ennakkoäänestys 8.-12.11. ja varsinainen äänestyspäivä 20.11.22
TULOSSA SEURAKUNTAVAALIT 2022
Ennakkoäänestys 8.-12.11. ja varsinainen äänestyspäivä 20.11.22
”Yhteensopiva?”
NATOn päätehtävä on turvata sen perusarvoja, jotka ovat
demokratia, yksilönvapauksien kunnioittaminen, oikeusvaltio periaate ja
kiistojen rauhanomainen ratkaisu.
Suomi ja Ruotsi täyttävät erinomaisen hyvin tämä perusarvot.
Tätä taustaa vasten jokainen voi miettiä mielessään, missä
määrin NATO-maa Turkki täyttää nämä perusarvot ja on valmis puolustamaan
länsimaisia demokraattisia arvoja?
Tällä hetkellä Turkki edustaa islamilaista yksinvaltiutta,
jossa yksilönvapaudet on rajoitettu ja oikeusvaltio periaatteet lakaistu ns
”maton alle”.
Samaan aikaan venäläiset oligarkit piilottelevat
omaisuuksiaan Turkissa – Erdogan toimii siis Putinin käsikassarana NATOn arvoja
vastaan, pyrkien hajottamaan NATOn ja EU:n yhtenäisyyden.
Olisiko aika miettiä mahdollisuutta erottaa maa NATO:sta,
jos se ei tue ja toteuta puolustusliiton arvoja?
Ole valmis - olemmeko?
Viime viikkoina käyty keskustelu varautumisesta erilaisiin
kriiseihin on synnyttänyt ainakin minussa seuraavia pohdintoja:
olemme varautuneet: 1, meillä on koko maan kattava yleinen
hälytysjärjestelmä: ups, eipä se toiminutkaan…
olemme varautuneet: 2, meillä on vahvat puolustusvoimat ja
riittävä reservi: ups, miten meillä on kalustoa ja yleensä puolustusmateriaalia
käytössä? Puolustusministeri Antti Kaikkonen ja puolustusvoimien komentaja
kenraali Kivinen ovat julkisuudessa todenneet, että hallituksen myöntämät 2,2
miljardin euron lisämäärärahat käytetään ”puolustustarvikkeiden,
ammusvarastojen ja maanpuolustustahdon” kehittämiseen. Valtaosa määrärahasta
meneekin ”pitkällä aikavälillä syntyneiden vajeiden ja puutteiden
täydentämiseen”…
olemme varautuneet: 3, meillä on koko kansaa varten riittävät
väestönsuojat: ups, Porvoossa yleinen väestönsuoja on jäänyt paperille…
Niin, eri tasoilla on vakuuteltu meidän olevan hyvin
varautuneita, mutta eipä tuo näytäkään pitävän täysin paikkaansa. Varauduttu on
ainakin suunnitelmissa, mutta onko konkreettisesti valmistauduttu ja jopa
harjoiteltu?
Yksi tärkeä osa kaikkea kriiseihin valmistautumista on
kansalaisten kriisitietoisuuden ylläpitäminen: mitä minä teen, miten minä
toimin, kun hälytys tulee? Mihin tehtäviin Porvoossa ja itäisellä Uudellamaalla
voin valmistautua ja osallistua sillä tiedolla ja taidolla, joka itselläni on?
Jäänkö vain ”h moilasena” hanskat suorassa seisomaan, kun en edes pääse
väestönsuojaan?
Armeijaa käymätön ja myös jo kauan reservissä olleet
tarvitsevat konkreettista ohjausta ja opetusta miten toimitaan ”pahan päivän”
varalta. 1930- luvulla Suojeluskunnat ja Lotta Svärd järjestö muun muassa
kantoivat osaltaan vastuunsa puolustustaitojen ja maanpuolustustahdon
kehittämisessä – pitääkö nyt tyytyä vain lukemaan netistä ohjeet
henkilökohtaisesta suojautumisesta ”patjan alle”, kun edes sitä perunakellaria
ei enää ole,
SUOMI JA NATO
Tänä päivänä käydään laajaa keskustelua liittymisestä Natoon. Näin myös Ruotsissa. Vihdoin saatu päätös, jossa Suomi ja Ruotsi hakevat yhdessä jäsenyyttä. Jotkut ovat sitä mieltä, että nyt tehdään liian nopeasti päätöksiä. Toisaalta tätä keskustelua on käyty jo 1990-luvun alusta lähtien eli aikaa on mennyt. Päätös olisi ollut hyvä tehdä samaan aikaan kuin Baltian maat.
Parempi myöhään kuin ei lainkaan. Kiitos Suomen kansanedustajat!
MIELIPIDEKIRJOITUS 11.3.2022
Turvatakuut?
Venäjän hyökkäys Ukrainaan on herättänyt aiheellisesti
keskustelua kansallisesta turvallisuudesta. Keskustelun keskiössä ovat olleet
niin Euroopan unionin artikla 42.7, joka ”velvoittaa antamaan apua kaikin
käytettävissä olevin keinoin, YK:n peruskirjan 51 artiklan mukaisesti” kuin
NATOn artiklan 5 konkreettinen sisältö ja käytännön merkitys.
Artiklaan 42.7 tehty lisäys huomauttaa, ”ettei tietyiltä EU
jäsenvaltioilta edellytetä kriisitilanteessa sellaista apua, joka vaarantaa
niiden puolueettomuuden tai liittoutumattomuuden”. Tämän tulkinta voi merkitä
sitä, ettei EU:n jäsenvaltioilla ole velvoitetta auttaa sotilaallisesti
hyökkäyksen kohteeksi joutunutta jäsenvaltiota.
Siis missä ovat paljon puhutut EU:n turvatakeet ilman NATO
jäsenyyttä? Käteen näyttää jäävän vain solidaarisuus ja henkinen tuki, joka
meille suomalaisille on liiankin tuttua jo Talvisodasta.
Yksin jäimme.
Sama näyttää olevan Ukrainan osa ja kohtalo armon vuonna
2022. Onneksi ”kansan karttuisa käsi” antaa edellytyksiä erittäin tärkeään
humanitaariseen apuun ja tukeen.
Kaikki tämä korostaa sekä oman puolustuskykymme ylläpitoa ja
kehittämistä että presidentti Niinistön korostamaa perusteellista harkintaa
puolustus- ja turvallisuuspolitiikastamme. Yksi varteenotettava vaihtoehto
saattaisi olla syvempi sotilaallinen yhteistyö Yhdysvaltojen, Britannian,
Norjan ja Ruotsin kesken. Tämä yhteistyö korostaisi Pohjoismaiden yhteyttä ja
yhteistä puolustustahtoa ja kykyä, Yhdysvaltojen ja Britannian tuella. Britannian
tiedustelu ja sotilaallinen apu tuntuvat olevan varsin konkreettisia Ukrainassa
– EU tuntuu pohtivan, Britannia tuntuu toimivan,
Tämä mielipidekirjoitus on ollut Uusimaa-lehdessä sekä Itäväylä-lehdessä. Aihe on nyt varsin ajankohtainen. Itse ajattelen, että NATOOn liittyminen on nyt pienempi paha kuin jäädä Venäjän "syliin". Venäjällä ei ole demokratiasta, avoimuudesta tai sopimusten noudattamisesta mitään tietoakaan. Ukrainassa siviilejä ammutaan ja pommitetaan surutta. Ryövätään kaupat ja tuhotaan "vilja-aitat". Lupauksiin ei voi luottaa. Venäjä on useaan otteeseen luvannut pysäyttää joitakin hyökkäyksiä, mutta samaan hengenvetoon pommitetaan yhä rajummin. Voiko Venäjän päättäjien sanoihin luottaa - no ei voi. Tämän lisäksi luritetaan valheita, minkä ehditään ja luodaan salaliittoteorioita, mitä utopistisempia. Sääli, sillä olisi ollut hyvä saada pitää hyvät naapuruussuhteet ja luottamus molemmin puolin. Nyt tämä on mennyt vuosiksi eteen päin.
Mielipidekirjoitus lehteen 8.2.22
VOITTO KOTIIN
Kotikaupunkimme Porvoo päättäjillä on positiivinen ongelma:
mihin viime vuoden huikea 45 miljoonan ylijäämä hyödynnetään? Niinpä rahan
puute tai sen ”liiallinen” tulo voi aiheuttaa pohdintaa niin yksityiselle
henkilölle, päättäjille tai koko yhteisölle.
Kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula on kertonut muutamista
kohteista: mahdollisia kohteita olisivat esimerkiksi raidekehitysrahasto ja
Kokonniemen liikuntakeskusalue. Molemmat ovat kaupunkimme veto- ja pitovoiman
näkökulmasta perusteltuja kohteita, joilla on oma merkityksensä asukkaiden
hyvinvoinnin näkökulmasta. Positiivista on myös suunniteltu henkilöstön
huomiointi.
Mutta, mitä muuta voisi tehdä 45 miljoonan ylijäämällä?
Näiden tärkeiden kehittämiskohteiden lisäksi on hyvä huomioida myös asukkaiden
mielipiteitä ja näkemyksiä. Olisiko aika tarjota osallistavan budjetoinnin
kautta asukkaille mahdollisuus kehittää omaa asuinaluettaan sopivalla
rahasummalla? Asukasyhdistykset olisivat tässä varmaan mieluusti mukana.
Esimerkiksi koirapuisto sinne, missä sitä on odotettu jo vuosia ilman ratkaisua.
Asuinympäristön kehittäminen sopivaksi eri-ikäisille liikkujille. Useimmat
meistä haluavat toimia lähellä omaa asuinaluetta, jossa muun muassa liikkumisen
mahdollisuudet olisivat yhdenvertaiset ikään ja kykyyn katsomatta ja samalla
turvallista ja hyvinvointia lisäävää. Joka kaupunginosassa lienee lasten
leikkipuisto. Missä ovat eri toimintakyvyn omaaville senioreille sopivat
liikuntapuistot? Nämä olisivat hyvinvoinnin- ja terveydenedistämisen
näkökulmasta kannattava investointi.
Positiivisen ylijäämästä huolimatta kaupunginjohtajamme viittaa
jo tuleviin mahdollisiin ”niukkuuden vuosiin”. Kaupungin lainakanta on nyt 140
miljoonaa ja investointikohteita on vielä paljon. Joskus nämä
investointikohteet voisivat lähteä vähemmän ääntä pitävien kaupunkilaisten
tarpeista ja toiveista, jotka eivät vaadi miljoonia toteutuakseen.
31.3.22
ALUEVAALIT LÄHESTYVÄT
Oman näkemykseni mukaan, aluevaltuustoihin tarvitaan muutakin osaamista
kuin johtajuutta. Tarvitaan myös substanssiosaamista, julkisen sektorin tuntemusta ja
kokemusta julkisen sektorin palvelujen sujuvuudesta ja saatavuudesta oman kokemuksen
kautta. Monipuolisuus päättäjien keskuudessa tuo enemmän näkemystä kuin vain
hallintoammattilaisten näkökulma.
Kiitos teille äänestäjät. Ihan ei "riman" yli päästy, mutta lähelle kuitenkin.