HAMINAN KAUPUNGIN
VALTUUSTON KOKOUS 15.11.2015
TALOUSARVION 2017
KÄSITTELY
Kristillisdemokraattien
valtuustoryhmä
Herra valtuuston puheenjohtaja, valtuuston jäsenet ja muut
läsnäolijat
Aluksi tahdon kiittää talousarvion laatijoita hyvästä ja
selkeästä talousarviokokonaisuudesta ja sen muotoilusta siten, että asiat ovat
selkeästi esillä ja perusteltu.
Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä on huolestunut kaupungin
väkiluvun laskusta ja väen ikääntymisestä kuten muutkin valtuustoryhmät. Väestötappio
on siinä määrin korkea, että alamme olla yksi taantuvista kaupungeista. Toisaalta
ikääntyneiden määrän lisääntyminen ei liene vain menoerä. Moni ikääntyvä on
hyvässä kunnossa, pitää huolta itsestään ja osallistuu eri järjestöjen
toimintaan sekä tuo oman verokortensa kaupungin kassaan. Hamina voisi olla
”ikääntyneiden Florida” tarjotessaan riittävät ja laadukkaat palvelut sekä
mahdollisuudet aktiiviseen toimintaan.
Ikäjakauma paranee, kun löydämme keinot saada Haminaan lisää
asukkaita, nuoria perheitä ja innovatiivisia yrittäjiä sekä uusia työpaikkoja.
Tähän pyrittäneen vaikuttamaan sillä suurella investointipaketilla, joka on
suunnattu tuleville vuosille. Lisäksi kaupunki panostaa uuden brändin luomiseen
ja elinvoiman kasvattamiseen, johon lukeutuu myös Tervasaaren kehittäminen
vetovoimaiseksi asuinalueeksi ja kaupunkikeskustan uudistaminen. Nämä molemmat
ovat valtuustoryhmämme mielestä erittäin myönteisiä asioita.
Odotamme paljon
Tervasaaren kehittämisestä. Alueelle on talousarvion mukaan tulossa
puukerrostalojen kokeilukortteli ja 100:n puun Arboretum. Hienoa! Mitä muuta?
Hienon puistoalueen lisäksi tarvitaan sellaista, mikä vetoaa nykyihmisiin.
Monissa kaupungeissa pyritään huomioimaan myös esteettisyys ja taiteen tuomat
mahdollisuudet. Näitähän me menemme maailmalle katsomaan aivan samoin, kun
esimerkiksi Helsinkiin tullaan katsomaan Sibelius -monumenttia. Toinen tavoite vetovoimainen asuminen tukee oikein
toteutettuna Tervasaaren kehittämistä ja tähän tulee tulevaisuudessa kiinnittää
erityistä huomiota. Oivan lisän tähän tuo mahdollisesti tulevaisuudessa luotava
Liikuntapuisto, josta Kokoomus teki oman valtuustoaloitteensa. Voisimme tehdä myös
Taidepuiston, jossa olisi vaihtuvat taiteen näyttelyt. Olihan meillä tämä
kuuluisa Sonni Tervasaaressa, joka herätti ansaittua huomiota.
Toinen myönteinen
asia on kaupunkikeskustan uudistaminen. Valtuustoryhmänä puollamme Haminan
kauppatorin uudistamista, jonka pohjana on valtuuston hyväksymä yleissuunnitelma.
Lisäksi, kuten kaupunginhallitus ja KAKE totesivat käsitellessään
kansalaisaloitetta, hyväksytyn yleissuunnitelman rakenteellisia yksityiskohtia
voidaan tarkastella ja mahdollisesti toteuttaakin kuntalaisaloitteen pohjalta. Tämä
onkin toteutumassa yhteistyöryhmän kautta, jossa myös torikauppiaat ovat
edustettuina. Kaupungin omat arvot kuten yhteisöllisyys, asukaslähtöisyys ja
avoimuus haastavat meidät päättäjät entistä suurempaan vuoropuheluun kuntalaisten
kanssa. Asukkaiden kanssa on syytä käydä vuoropuhelua siitä, miten hyödyntäisimme
keskustan kehittämisessä puiston ja vallit sekä, kuinka haastamme kehittämiseen
mukaan myös torialueen ympärillä olevien kiinteistöjen omistajat. Ympäristö ja
sen kauneus ovat kuitenkin kokonaisuus.
Haminassa siis investoidaan tulevaisuuteen Haminan
elinvoimaa ja kasvua lisäämällä. Talousarviossa on paljon hyviä keinoja tämän
toteutumiseksi. Vähemmälle keskustelulle on jäänyt peruspalvelut ja niiden
kehittäminen ja/tai peräti säilyttäminen Haminassa. Puhutaan rakenteiden
uudistamisesta. Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä toivoo ja luottaa
siihen, että kyse on todella uudistamisesta eikä vain toimintojen karsimisesta
tai siirtämisestä toisen palvelutuottajan toteuttamaksi.
Asetimme tälle vaalikaudelle yhdeksi tavoitteeksi sen, että
HOIKU (Kymen hoito- ja kuntoutuskeskus) säilyy Haminassa ja näin saadaan
säilytettyä suuri määrä työpaikkoja. Tähän Haminan kaupunki onkin kiitettävästi
panostanut (ja tämä tavoite tulee täyttymään): mutta toisaalta voidaan sanoa,
että osin perusterveydenhuollon ja ikäihmisten palveluiden kustannuksella. Perusterveydenhuollon sisällön kehittäminen
on ollut henkilöstön näkökulmasta toimintojen siirtämistä HOIKU:uun tai
yhteistyön entisestään tiivistyessä todennäköisesti enenevässä määrin Kotkaan.
Kunta ei ole jatkossa sote-palvelujen tuottaja, mutta tässä vaiheessa se on
edunvalvoja siltä osin, mitä palveluja itse kuntaan jää ja missä määrin
nykyiset julkisen sektorin perusterveydenhuollon palvelut tänä väliaikana jalostuvat
kilpailukykyiseksi sote-yhtiöksi. Sama koskee myös sosiaalipuolen palveluja.
Tähän panostukseen tarvitaan tukea niin kaupungin johtoryhmältä kuin
hyvinvointipalveluiden palvelualueelta. Hoikussa on markkinoinnista vastaava suunnittelija,
Kotkassa kuntoutus-koordinaattori. Voisiko Haminassakin olla oma sote-suunnittelija
ja markkinoija, jotta olisimme tältäkin osin tasapuolisessa asemassa?
Sote-uudistus tulee ja voi tuoda mukanaan paljon hyvääkin. Nyt on kyse siitä,
miten kaupunki tukee ja auttaa omaa sosiaali- ja terveyspalvelua kehittymään
niin, että se voi olla tulevaisuudessa yksi maakunnan palvelujen tuottaja
Haminassa ja haminalaisille.
Ikäihmisten
palveluissa on lähdetty hienosti kehittämään palvelutarjontaa kuten kuntoutusta,
ulkoilua ja virkistystoimintaa kotiin. Ikääntyneet ihmiset haluavat asua kotona
mahdollisimman pitkään ja tämähän on edullista kuntataloutta ajatellen.
Toisaalta näemme hyvänä asiana sen, että Haminaan on rakenteilla Tervasaareen nykyisen
Veteraanikodin tapaisia taloja, jossa palvelutarjonta tukee omatoimisuutta,
itsenäistä asumista ja yhteisöllisyyttä, sillä ikääntyneetkin kaipaavat
erilaisia asumismuotoja.
Pienoista huolta herättää talousarvion toimitiloja käsittelevässä kohdassa jo alustava toteamus, mitä
tehdään tulevaisuudessa kaupungin sote-rakennuksilla, jos ne jäävät vaille
käyttöä. Huolta kantaisin myös siellä olevasta henkilöstöstä. Miten tämä on
yhdistettävissä siihen toteamukseen, että tavoittelemme monipuolisten lähipalvelujen
säilymistä Haminassa?
Muukin palveluverkko
näyttää tulevan jälleen uuteen tarkasteluun. Osin tämä onkin perusteltua
lapsimäärän vähentyessä. Meillä on kriteerit pienten koulujen osalta, mutta ei
isompien koulujen osalta. Keskuskoulun ja Vilniemen koulun lakkauttamisen
perusteena olivat sisäilmaongelmat ja ratkaisuksi tuli yhtenäiskoulun
rakentaminen nimenomaan tämän alueen lapsille. Valtuutettuina saamme jälleen
lukea lehdestä, että esille on nostettu Poitsilan koulu, joka tietääkseni on
sisäilmaltaan kunnossa oleva koulu, mutta kaipaa tulevaisuudessa kunnon
peruskorjauksen. Samoin lehdessä tuli julki Poitsilan ja Kannusjärven
esikoulujen mahdollinen lakkauttaminen. Neljäntenä Neuvottoman koulu, jossa
sisäilmakorjaukset eivät ole tuottaneet toivottua tulosta. Aikaisemmissa keskusteluissa nämä eivät ole
tulleet esille ja niiden lukeminen lehdestä on aina yhtä yllättävää. Olemme
sulkeneet jo yhden terveen koulun ja nyt suunnittelemme seuraavan sulkemista.
Mitkä ovatkaan sulkemisen kriteerit?
Nykyisessä haastavassa tilanteessa Haminan talousarvio on saatu ylijäämäiseksi. Se pitää kuitenkin
sisällään käyttötalousosan rahoituksen ja henkilöstömitoituksen runsasta
vähentämistä sekä palvelurakenteen selkää uudistamista, joka suurelta osin on
myös palvelujen keskittämistä ja supistamista. Investointien määrä on suuri
tulevina vuosina ja lisää lainamäärä asukasta kohden. Luotamme kuitenkin
siihen, että tämän suunnitelmakauden jälkeen tilanne helpottuu. Talousarvio
sisältää paljon sitä niin kutsuttua uudistamisen ”pöhinää”, joka on hyvä asia. Otetaan
mukaan myös julkiselle sektorille sopivaa yrittäjyyttä joka pitää sisällään avoimuutta,
monipuolista sivistystä, leikkimielisyyttä ja rohkeutta kuten Seutufoorumissa
taannoin tuotiin esille.
Esitys:
Haminan Kristillisdemokraattinen valtuustoryhmä ei tässä
vaiheessa tee muutosesityksiä esitettyyn talousarvioon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti