sunnuntai 2. helmikuuta 2025

Lukumummin mietteitä

 


MIELIPIDEKIRJOITUS LEHTEEN                                          

 

Otsikko: “Lukumummin mietteitä ” 

 

“Hei lukumummi, milloin saan lukea kanssasi?” 

Minulla on ollut mahdollisuus käydä viikoittain yhdellä ala-asteella “lukumummina”. Olen saanut lukea opettajan valitsemien oppilaiden kanssa. Näiden oppilaiden kanssa lukeminen on ollut sekä suuri ilo että hyvin vastuullista puuhaa: miten saan oikealla tavalla lapset ymmärtämään lukemisen tärkeyden? Lukutaito kun avaa maailman uudella tavalla ja kehittää lapsen ymmärrystä. Yhtä tärkeää on luetun ymmärtäminen: pitäähän minun käsittää, mitä luettu tarkoittaa. 

 

Nyt Porvoossa on käyty hyvin tärkeää keskustelua koskien niin kyläkouluja kuin lasten tasavertaista kohtelua. Pienten koulujen puolustajat ovat alleviivanneet pienten yksiköiden mahdollisuuksia ja edellytyksiä opastaa lapsia melkeinpä “kädestä pitäen”. Pienet ryhmät tutussa porukassa mahdollistavat oppilaan henkilökohtaisen kohtaamisen ja yhteisöllisyyden. Hyvä näin, mutta miten sitten isoissa kouluissa?

 

Nyt kouluja ja oppimista koskeva selvittely jatkuu uusien säästökohteiden etsimisellä: tavoitteena on ilmeisesti puuttua, ei seiniin, vaan opetuksen sisältöön. Tällöin puntariin tulevat myös henkilökohtaiset avustajat ja koulunkäyntiavustajat, joilla on suuri merkitys esim. NEPSY lasten tukemisessa ja ohjaamisessa. Jos säästöpäätökset koskevat näitä ammattiryhmiä, joutuu moni erityistä tukea tarvitseva lapsi eriarvoiseen asemaan. Hän tarvitsee henkilökohtaista tukea ja apua, voidakseen suoriutua koulukäynnistä ja säilyttää oppisen ilon ja mahdollisuuden. Säästöpäätökset voivat johtaa siihen, että nämä lapset ovatkin eriarvoisessa asemassa oppimisen edellytysten ja lähikoulujen (tutut kaverit jo päiväkodista) suhteen. 

 

Tarinan mukaan eräs äiti oli kysynyt Albert Einsteinilta, mitä hänen pitää tehdä, että lapsi oppisi paremmin matematiikkaa. Einstein vastasi: “Lukekaa lapselle satuja”. Näin varmaan on. Mahdollistetaan samalla kaikille lapsille yhdenvertainen mahdollisuus oppimisen iloon turvallisessa oppimisympäristössä.

 

 

Pirkko Parjanen 

Yks lukumummi 


Lukumummina pääse katsomaan tämän päivän koulumaailmaa, joka on jotain vaivan muuta kuin ennen. Lapsilla on oikea informaation tulva. Miten rauhoittua ja keskittyä olennaiseen....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Zentra - K 60

  2.3.2025   MIELIPIDEKIRJOITUS lehteen, vanhusneuvoston aloite- ja läsnäolo-oikeus     Otsikko. “ Zentra - K 60?”     Vuosi sitten minulla...